De
natuurdetectives op de Vlinderboom gaan week 3 en week 4 over bomen leren.
Nodig:
Verschillende spullen die met bomen te maken hebben, halve a4tjes,
plakband, schaartjes, stiften,
Bomen zijn een
van de grootste levende wezens op aarde. Ze groeien bijna overal, zelfs in de
woestijn (in oases) en op onbewoonde eilanden (kokospalm). Bomen maken zuurstof
met hun bladeren. Ze geven schaduw. Ze houden de grond vast. En zorgen voor
voedsel (sinaasappels, kokosnoten, tamme kastanjes, pijnboompitten etc.)
Introductie
We hebben
allerlei dingen die bij bomen horen op tafel gelegd. De kinderen pakken een
voorwerp dat met bomen te maken heeft, en onderzoeken dat kort. Ze vertellen
wat het volgens hun met bomen te maken heeft.
Inventarisatie
In de kring.
Zoveel mogelijk dingen opnoemen die bomen ‘ons geven’. Zo lang mogelijk
doorgaan. Help de kinderen door bijvoorbeeld ‘vruchten’ te suggereren. Welke
vruchten komen van een boom? Komt een aardbei van een boom? En een dadel?
Spelletje
We doen het spelletje ‘alle vogels vliegen’, maar dan met ‘bomen’: ‘alle bomen groeien’.
Ik roep dingen over bomen, bv. een aardbei groeit aan een boom. De kinderen roepen als het waar is: ‘alle bomen groeien’, en gaan groeien als een boom. Als het niet waar is, roepen ze niets.
Naar
buiten
We gaan op het
(Bellamy)plein met bomen spelen.
Eerst spelen we
een bomenpantomime. De kinderen zijn ‘groeiende’ bomen die van alles meemaken.
Aan het eind worden ze omgeblazen door de storm.
We gaan
geblinddoekt bomen voelen. We gaan naar verschillende bladeren zoeken, en doen
daar een raadspel mee. ‘Welk blad heb ik in mijn hoofd?’. We doen bomentikkertje.
Afsluiting
We gaan volgende
week verder over bomen werken.
3 opmerkingen:
Hallo Bart,
Wat een leuke activiteit! Ik wil het graag gaan uitvoeren op de groep van 4 tot 5 jarige bij ons op de BSO. Een vraagje, bij de introductie heeft u het over voorwerpen die bij bomen horen. Ik denk meteen aan, boomschors, takjes en blaadjes. Is dat ook wat u bedoelde of heeft u nog meer ideeën over voorwerpen die ik erbij zou kunnen leggen?
Groetjes,
Maartje
Dag Maartje, leuk dat je reageert. Bij bomen kun je ook denken aan vruchten van bomen: kastanjes en eikels, maar ook kokosnoten, appels, sinaasappels, dadels en zelfs pijnboompitten. Denk ook aan houten speelgoed of pollepels of iets dergelijks. Er komt zoveel van bomen - waar je normaal niet eens bij stil staat.
Hallo Bart,
Bedankt voor je reactie, hiermee kan ik de activiteit nog leuker maken!
Een reactie posten