Bart de Koning is trainer en materialenontwikkelaar voor natuur in de kinderopvang.

Hij organiseert trainingen en workshops voor de kinderopvang. Klik hier voor meer informatie.


Mis geen enkele tip! Aboneer u op deze weblog.

Meer informatie of abonneren op deze weblog?

Vul in de rechterkolom je mailadres in bij 'volg mij per e-mail'

maandag 29 oktober 2012

Natuurdetectives ontdekken bomen 1


Natuurdetectives ontdekken bomen 1

De natuurdetectives op de Vlinderboom gaan week 3 en week 4 over bomen leren.

Nodig:
Verschillende spullen die met bomen te maken hebben, halve a4tjes, plakband, schaartjes, stiften,

Bomen zijn een van de grootste levende wezens op aarde. Ze groeien bijna overal, zelfs in de woestijn (in oases) en op onbewoonde eilanden (kokospalm). Bomen maken zuurstof met hun bladeren. Ze geven schaduw. Ze houden de grond vast. En zorgen voor voedsel (sinaasappels, kokosnoten, tamme kastanjes, pijnboompitten etc.)

Introductie
We hebben allerlei dingen die bij bomen horen op tafel gelegd. De kinderen pakken een voorwerp dat met bomen te maken heeft, en onderzoeken dat kort. Ze vertellen wat het volgens hun met bomen te maken heeft.

Inventarisatie
 In de kring. Zoveel mogelijk dingen opnoemen die bomen ‘ons geven’. Zo lang mogelijk doorgaan. Help de kinderen door bijvoorbeeld ‘vruchten’ te suggereren. Welke vruchten komen van een boom? Komt een aardbei van een boom? En een dadel?

Spelletje
We doen het spelletje ‘alle vogels vliegen’, maar dan met ‘bomen’: ‘alle bomen groeien’.
Ik roep dingen over bomen, bv. een aardbei groeit aan een boom. De kinderen roepen als het waar is: ‘alle bomen groeien’, en gaan groeien als een boom. Als het niet waar is, roepen ze niets.

Naar buiten
We gaan op het (Bellamy)plein met bomen spelen.

Eerst spelen we een bomenpantomime. De kinderen zijn ‘groeiende’ bomen die van alles meemaken. Aan het eind worden ze omgeblazen door de storm.
We gaan geblinddoekt bomen voelen. We gaan naar verschillende bladeren zoeken, en doen daar een raadspel mee. ‘Welk blad heb ik in mijn hoofd?’. We doen bomentikkertje. 

Afsluiting
We gaan volgende week verder over bomen werken.


3 opmerkingen:

Maartje zei

Hallo Bart,

Wat een leuke activiteit! Ik wil het graag gaan uitvoeren op de groep van 4 tot 5 jarige bij ons op de BSO. Een vraagje, bij de introductie heeft u het over voorwerpen die bij bomen horen. Ik denk meteen aan, boomschors, takjes en blaadjes. Is dat ook wat u bedoelde of heeft u nog meer ideeën over voorwerpen die ik erbij zou kunnen leggen?

Groetjes,
Maartje

Unknown zei

Dag Maartje, leuk dat je reageert. Bij bomen kun je ook denken aan vruchten van bomen: kastanjes en eikels, maar ook kokosnoten, appels, sinaasappels, dadels en zelfs pijnboompitten. Denk ook aan houten speelgoed of pollepels of iets dergelijks. Er komt zoveel van bomen - waar je normaal niet eens bij stil staat.

Maartje zei

Hallo Bart,

Bedankt voor je reactie, hiermee kan ik de activiteit nog leuker maken!