Bart de Koning is trainer en materialenontwikkelaar voor natuur in de kinderopvang.

Hij organiseert trainingen en workshops voor de kinderopvang. Klik hier voor meer informatie.


Mis geen enkele tip! Aboneer u op deze weblog.

Meer informatie of abonneren op deze weblog?

Vul in de rechterkolom je mailadres in bij 'volg mij per e-mail'

zaterdag 17 november 2012

Wie werkt er nog in een echte Kindergarten (kindertuin)

Friedrich Frobel bedacht de eerste kinderopvang/kleuterschool. Hij noemde het Kindergarten of te wel  Kindertuin.

De nadruk van Frobel lag op het creëren van:


  • een plezierige leeromgeving,
  • eigen activiteiten van kinderen,
  • lichamelijke beweging.

Dat heeft een goed ingerichte tuin wel te bieden aan kinderen.

Wie werkt er tegenwoordig nog op een echte kindertuin. En wat kun je allemaal vinden in een kindertuin? The Kids Company in Eindhoven heeft een prachtige tuin. Maar ze vinden dat ze er nog niet genoeg gebruik van maken. Het kan beter! En daar gaan we woensdag 21 november over 'dromen'. Ik laat de pedagogisch medewerkers in groepjes een maquette maken wat voor kindertuin ze de kinderen gunnen. Kunnen ze er bouwen, met water spelen, natuur ontdekken, grenzen verleggen, rust opzoeken? Ik ben heel benieuwd wat de presentaties gaan opleveren. En ik houd jullie uiteraard via deze blog op de hoogte.

Zelf ideeën wat er in een Kindertuin hoort. Reageer op deze blog of via mijn facebookpagina: www.facebook.com/natuureducatie

Geen opmerkingen: