Bart de Koning is trainer en materialenontwikkelaar voor natuur in de kinderopvang.

Hij organiseert trainingen en workshops voor de kinderopvang. Klik hier voor meer informatie.


Mis geen enkele tip! Aboneer u op deze weblog.

Meer informatie of abonneren op deze weblog?

Vul in de rechterkolom je mailadres in bij 'volg mij per e-mail'

maandag 18 maart 2013

Ga wat langer naar buiten met de kinderen!

Beste pedagogisch medewerkers,

Vandaag was ik als begeleider op pad met kinderen van 5 tot 7 jaar. Er was weinig te beleven in de natuur. En heel veel zin had ik er ook niet in. Daarom ben ik met de zes kinderen naar het veldje gegaan met speeltoestellen en heb ik ze hun gang maar laten gaan.

Dat heeft soms zijn voordelen boven activiteiten bedenken, want je komt nog eens met de kinderen in gesprek. Zoals vandaag met Julie en Miruschka (5 en 6 jaar, en dikke vriendinnen).
Ik moest maar elke dag komen en met ze naar buiten gaan vond Julie. Waarom dan? Speel je met de opvang niet buiten?



Jawel, 10 minuten en dan moet je weer binnenkomen - en dat is gewoon stom! Aldus een van jullie klantjes. Lang buitenspelen! Lekker in de schommel, speeltoestel, maakt niet uit. Als ze maar de tijd krijgen om met hun vrienden/vriendinnen buiten te zijn.

En beste PM-ers hoe moeilijk is het? Maak je je zorgen dat ze niet op tijd hun eten of drinken krijgen? Dat kan toch ook mee naar buiten! Vind je het zelf niet lekker buiten? Trek dan dikke kleren aan en van die lelijke Uggslaarzen (als het maar aangenaam is). Neem de tijd, praat met elkaar, praat met de kinderen, duw ze op de schommel. Laat ze uitleven in hun fantasiespellen.

Doe eventueel wat met natuur. Maar ook dat hoeft niet altijd. Zelfs niet van een natuurmeester zoals ik. Ga naar buiten! Ook als het 7 graden is en motregent. Ga op pad naar de leukste plek die je kunt vinden in de buurt. Neem drinken mee en koekjes. Maak je geen zorgen over speelgoed en fietsen. Kinderen zijn met weinig tevreden.


Geen opmerkingen: